Monday, March 10, 2008

ANALISIS PILIHAN RAYA 2008

Pembangkang tawan lima negeriBN gagal dapat 2/3 di Parlimen

Bashir Ahmad
9 Mac 2008
(4.39 pagi)
BARISAN NASIONAL (BN) gagal memperoleh kemenangan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat dan melepaskan kepada pembangkang untuk menguasai Dewan Undangan Negeri (DUN) di lima negeri dalam pilihan raya umum ke-12.Pembangkang berjaya menawan Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang di samping terus menguasai Kelantan.
Ini adalah keputusan pilihan raya terburuk bagi BN dalam sejarah dan di luar dugaan orang ramai termasuk pembangkang sendiri.
BN hanya memenangi 139 daripada 222 kerusi Dewan Rakyat, manakala pembangkang memperoleh 82. Satu lagi kerusi Hulu Rajang di Sarawak akan ditentukan melalui pengundian pada hari ini ekoran bot yang membawa kakitangan SPR karam dalam perjalanan ke tempat-tempat pembuangan undi semalam.
Kedudukan majoriti dua pertiga di Parlimen hanya boleh dicapai dengan penguasaan 148 kerusi. Ini akan menyukarkan kedudukan kerajaan untuk meluluskan undang-undang dan peruntukan.
Kekalahan yang tidak diduga oleh BN berlaku di Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang.
Di Selangor BN hanya memenangi 18 daripada 56 kerusi DUN. Di kalangan pembangkang Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang 15 kerusi, DAP 13 dan Pas 10.
Di Kedah BN memenangi 14 daripada 36 kerusi DUN. Pas menang 16 dan PKR 10.
Di Pulau Pinang DAP yang memenangi 17 daripada 40 kerusi DUN akan membentuk kerajaan bersama PKR yang menang 9 kerusi.
Di Kelantan Pas menguasai 37 daripada 45 kerusi dan PKR mendapat 1. BN hanya berjaya mempertahankan 7 kerusi.
Di Perak BN memenangi 28 daripada 59 kerusi DUN.
Di Terengganu, BN masih berkuasa tapi dengan kemenangan tipis 17 daripada 33 kerusi DUN. Pas menawan 15 kerusi.
Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, BN hanya menang di kawasan Parlimen Setiawangsa yang dipertahankan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Zulhasnan Rafique. BN juga menangi Putrajaya dan Labuan, manakala 10 yang lain disapu oleh pembangkang.
Pengerusi BN Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pembentukan kerajaan apabila parti gabungan itu memperoleh 121 kerusi pada jam 3 pagi.
Pada sidang medianya di PWTC, beliau yang ditanya oleh wartawan sama ada akan meletakkan jawatan berkata:” Tidak...tiada siapa tekan saya.”
Di Pulau Pinang BN hanya berjaya mempertahankan dua daripada 13 kerusi Dewan Rakyat termasuk Kepala Batas yang dipertahankan oleh Abdullah. Satu lagi dimenangi Menteri Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop di Tasek Gelugor.
Tiga pemimpin parti komponen BN turut tewas dalam pilihan raya ini.
Presiden MIC, Datuk Seri Samy Vellu gagal mempertahankan kerusi Parlimen Sungai Siput yang dipegangnya lapan penggal berturut-turut. Kebetulan 8 Mac (hari mengundi) adalah hari jadinya. Lawannya dari PKR, Dr. Michael Jeyakumar menang.Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon juga tewas dalam cubaan pertama bertanding kerusi Parlimen di Batu Kawan. Beliau ditewaskan calon DAP, Dr. P. Ramasamy.Presiden PPP, Datuk M. Kayveas tewas di kawasan Parlimen Taiping kepada calon DAP, Nga Kor Ming. Empat orang menteri kalah termasuk Menteri Kerja Raya, Samy Vellu. Tiga orang lagi ialah Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin; Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Aziz Shamsuddin. – malaysiaaktif.com

No comments: