Sunday, September 21, 2008

Bagaimana rahsia mesyuarat MT boleh bocor?

Kopitiam Talk21 September 2008

BAGAIMANA RAHSIA MESYUARAT MT UMNO BOLEH BOCOR?
BERITA The Star Sabtu bahawa Perdana Menteri Abdullah Badawi berada dibawah tekanan untuk melepaskan jawatannya lebih awal telah dijawab oleh Mingguan Malaysia hari Ahad dengan kepala berita utamanya di muka hadapan : Peralihan kuasa Abdullah- Najib kekal 2010: TIADA TEKANAN MT UMNO.
Berita The Star adalah berasaskan kepada hanya sumber yang menyebutkan yang bercakap di mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) dari dua pemimpin sayap parti terpenting parti iaitu Ketua Wanita dan juga Ketua Pemuda selain Shafie Afdal dari Sabah.
Mengetahui persaingan populariti antara Shafie dengan Ketua Menteri Sabah Musa Aman, tidaklah boleh dikatakan bahawa Shafie tidak mewakili Sabah kerana popularitinya di kalangan akar umbi adalah lebih hebat daripada Musa.
Penafian wujud tekanan daripada MT supaya Abdullah Badawi melepaskan jawatan Presiden lebih awal telah dibuat oleh Ketua Penerangan UMNO, Senator Mohammad Taib yang dilantik menjadi Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah oleh Abdullah
Mohd Taib menampakan tidak begitu bijak dalam kenyataan penafian itu apabila menegaskan bahawa peralihan kuasa tetap pada 2010. Umum telah pun mengetahui bahawa beliau bersetuju dengan pandangan Timbalan Presiden UMNO Najib untuk menyerahkan keputusan tarikh peralihan itu kepada bahagian UMNO. Ini memberikan mesej kepada seluruh bahagian sebagai persetujuan berganjak dari tarikh asal.
Berikutan dengan itu Abdullah telah melantik Datuk Zainal Abidin Osman, Bendahari UMNO Pulau Pinang untuk menjadi penasihat kepada Kementerian Pembangnan Luar Bandar dan Wilayah.
Sebelum penegasan terhadap tarikh asal itu, Mohd Taib sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor telah pun memberitahu akhbar The Star bahawa 20 daripada 22 bahagian UMNO Selangor mahukan Abdullah berundur lebih awal.
Kesan daripada laporan blog, portal berita dan juga akhbar telah menampakkan seperti ada tekanan ke atas Abdullah dan ini tentulahlah tidak menyenangkan beliau yang telah pun memberikan jaminan akan berunding dengan timbalannya Najib mengenai tarikh yang sesuai.
Abdullah Badawi terpaksa menerima hakikat bahawa apa yang disuarakan dalam MT itu bukanlah suara hanya seorang dua seperti yang didakwa oleh Azalina Othman Said yang menganggapnya sebagai suara tidak setia kepada parti. Adakah Rafidah Aziz dan Hishamuddin yang lebih lama dalam UMNO daripada Azalina boleh dianggap tidak setia. Mereka selalunya dianggap sebagai suara besar dan suara berani yang mewakili golongan besar dalam parti?
Persoalan yang lebih relevan untuk ditanya sekarang ialah bagaimanakah suara suara penting itu boleh bocor secara terperinci sehingga pada peringkat Rafidah bercakap dengan nada keras dan Najib terpaksa memberhentikan perbincangan mengenainya supaya tidak menjadi lebih hangat.
Jika tidak berlaku kebocoron tidak akan menampakan sebarang tekanan kepada Abdullah, tetapi sebaik sahaja berakhir mesyuarat MT Khamis lalu apa yang dibincangkan telah pun sampai ke pusat-pusat penting di bandar dan yang pertama sekali menyebarkannya ialah portal berita Malaysiakini dan Malaysian Insider yang diketahui mempunyai hubungan rapat dengan Unit Komunikasi JPM.
MUNSYHI ABDULLAH

No comments: