Thursday, September 4, 2008

Ada malu lebih besar daripada 16 September

Ada malu lebih besar daripada 16 September
Kopitiam Talk
4 September 2008
OLEH kerana hari perkabungan bagi pengkuburan sebuah impian besar telah hampir, maka pihak-pihak yang terlibat dengan membangunkan impian ini telah membawa cerita-cerita lain yang lebih menyeronokan yang boleh melupakan rakyat terhadap kegagalan mereka.
Impian yang dibangunkan sejak beberapa bulan lalu iaitu akan runtuhnya kerajaan Abdullah Badawi dan akan tegak kerajan baru pimpinan Anwar Ibrahim telah ditunggu-tunggu realitinya oleh rakyat , menakutkan sesetengah pihak, membangunkan harapan di suatu pihak yang lain dan ditunggu oleh kawan dan lawan di seluruh negara.
Tanda-tanda mimpi ini tidak akan menjadi kenyataan telah pun jelas apabila Mursyidul Am Pas Nik Aziz telah pun meminta rakyat jangan terpukau dengan tarikh 16 September, hari yang dijanjikan Anwar Ibrahim akan jadi Perdana Menteri.
Kata Nik Aziz, ia hanyalah isu teknikal dan yang lebih penting daripada itu ialah pertukaran dasar dan minda kerajaan sekarang. Tidak kurang hebatnya Nik Aziz sebagai “binatang politik”
Sementara itu, Anwar Ibrahim sendiri telah pun memulakan kempen untuk melupakan rakyat Sabah dan Sarawak daripada harapan mereka untuk melihatnya menjadi Perdana Menteri dengan mengemukakan satu lagi janji yang tidak kurang menyeronokan iaitu untuk menjadikan 16 September sebagai cuti umum.
Dengan syornya itu, Anwar Ibrahim sekaligus meletakan kerajaan pimpinan Abdullah Badawi sebagai yang bersalah kerana beliau tahu kerajaan Persekutuan tidak akan melaksanakannya kerana sebab-sebab yang tertentu berasaskan kepada desakan mengenainya telah dibuat sekian lama dan berkali kali.
Demikianlah permainan politik Anwar Ibrahim untuk menutup pembohongan dan janjinya yang palsu.
Nik Aziz sendiri nampak bahawa kerajaan baru tidak akan tertubuh. BN tidak akan runtuh pada 16 September ini. Maka itu sebagai orang Pas yang sangat bersimpati dengan Anwar, yang melihat Anwar sebagai ulama yang lebih besar daripada Abdullah Badawi, berasa perlu untuk menutup malu Anwar Ibrahim yang amat disayanginya.
Bagaimanapun kerja Tok Guru PAS menutup malu ini belum berakhir kerana ada malu yang lebih besar yang akan dihadapi oleh Anwar sebelum 16 September. Bantuan dan jampi-jampi Nik Aziz diperlukan lagi. MUNSYI ABDULLAH

1 comment:

Anonymous said...

Murai..apasal sampai dua artikel yang sama ni..