Thursday, September 18, 2008

Anwar Ibrahim angkat sumpah jadi PM!

Kopitiam Talk18 September 2008

ANWAR IBRAHIM ANGKAT SUMPAH JADI PM!
APABILA semua lapisan, dari rakyat biasa, wartawan, media internet dan cetak hingga kepada menteri-menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri berkongsi mimpi Anwar Ibrahim, maka mimpinya menjadi semakin liar dan semakin berani.
Setelah kerajaannya runtuh sebagai pembohongan besar pada 16 September, sekarang dia meminta diadakan pula sidang Parlimen tergempar pada 23 September untuk mengundi tidak percaya kepada Perdana Menteri Datuk Sri Abdullah Badawi. Hari itu adalah sehari menjelang dia akan dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan liwat.
Dia berani berbuat demikian kerana percaya ramai yang masih terpukau dengan mimpinya dan berada di pihaknya.Dan dia mahu mencabar kerajaan supaya menangkapnya di bawah ISA kerana mewujudkan keadaan tidak tenteram. Tahanan ISA bermaruah, perbicaraan kes liwat lucah.
Semakin dekat hari perbicaraan itu, semakin ganas beliau mengeksploitasi untuk agendanya bagi menukarkan kebenaran kepada fitnah, kelemahan kepada kekuatan dan keruntuhan sebagai kejayaan.
Sejak dibebaskan dari tahanan, beliau pada mulanya tidak diberikan tempat di akhbar perdana. Jika ada pun satu dua para cerita kecil mengenainya yang disiarkan tetapi apabila menantu kepada Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin membawa pasport kepadanya untuk berubat ke luar negara, maka media menganggapnya sebagai lampu hijau daripada kerajaan untuk bebas melaporkan mengenainya..
Naib Ketua Pergerakan Pemuda yang “berhingus” dalam politik menyangka tindakannya itu akan mempopularkannya dalam UMNO kerana bacaannya ramai orang Anwar dalam UMNO yang mendiamkan diri kerana takutkan Dr.Mahathir, tetapi bacaannya salah samasekali. Abdullah terpaksa membantu untuk menutup kerosakan yang dilakukan oleh menantunya. Dalam suatu interviu dengan The Star, Anwar terus menyebut kebaikan Khairy ini yang banyak menimbulkan prasangka buruk di kalangan orang UMNO terhadapnya.
Ini adalah suatu permulaan Anwar kembali ke arus media perdana dan dituruti dengan pelbagai liputan berita yang tidak lagi dapat dikawal oleh Menteri Dalam Negeri.
Seterusnya akhbar The Star, theSun dan akhbar Cina menjadi semakin liar dalam perkongsian mimpi Anwar Ibrahim terutamanya apabila Anwar memukau mereka dengan ”Malaysian Malaysia” yang memberi harapan Lim Kit Siang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri sekiranya Pakatan Pembangkang dapat menubuhkan kerajaan pada 16 September.
Kegagalan penubuhan “kerajaan mimpi” itu tidak menghakiskan keyakinan penyokong-penyokongnya. Dengan pantas berbagai-bagai pesanan ringkas(SMS) disebarkan ke seluruh negara oleh alat perang psikologinya pada 16 September. Di antaranya memberiahu Anwar telah berada di Istana Negara untuk mengangkat sumpah di hadapan Yang di-Pertuan Agong dan kemudiannya disusuli pula dengan SMS mengatakan upacara dibatalkan kerana Angkatan Tentera Malaysia membantah dan jika Anwar menjadi Perdana Menteri dharurat akan diisytiharkan.
Akhirnya suatu pesanan ringkas yang menggemparkan telah menenangkan suasana. Pesanan itu memberitahu:
Hari ini 16 September Anwar Ibrahim telah selamat mengangkat sumpah menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keenam dengan ditemani oleh isterinya Datin Sri Wan Azizah, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa. Doa selamat telah dibacakan oleh Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan terjemahan serentak dalam bahasa Tamil dan Mandarin.
Bagi pertama kalinya dalam sejarah, upacara angkat sumpah itu tidak diadakan di Istana Negara tetapi diadakan di hadapan gambar besar Seri Paduka Baginda Yang di-Pipertuan Agong di rumah Anwar Ibahim sendiri.
Suatu hal yang menakjubkan berita ini telah dipercayai oleh wartawan-wartawan akhbar Cina dan penyokong-penyokong Anwar Ibrahim di Bank Negara.
Ini tidak menghairankan kerana akhbar Malaysia yang berkredebiliti seperti The Star, theSun dan Sin Chew Daily dan beberapa akhbar Cina selain daripada blog Rocky' Bru telah sekian lama menjadi alat manupulasi mimpi ciptaan Anwar Ibrahim.
Lebih malang lagi Perdana Menteri,Timbalan Perdana Menteri dan menteri-menteri turut terpukau dalam mimpi ini dan memberikan reaksi kepada pembohongan pembohongannya.Sepatutnya cukuplah bagi Tan Sri Mohammad Taib sahaja melayannya. Apa pentingnya seorang mob leader?
Matlamat Anwar Ibrahim yang utama ialah untuk melupakan rakyat terhadap kes amat serius yang yang akan didengar di mahkmah pada 24 September ini. Dengan mempromosikan dirinya sebagai bakal Perdana Menteri, lebih besar daripada dirinya yang sebenar, mengeksploitasi keyakinan rakyat Permatang Pauh, menentang ISA dan memainkan pelbagai isu lagi, beliau sejauh ini telah berjaya melupakan rakyat terhadap kesnya.
Sebenarnya alasan sudah cukup bagi kerajaan untuk menahan Anwar Ibrahim di bawah ISA dengan tindak tanduknya mencetuskan perasaan tidak tenteram dan keadaaan yang tidak stabil yang berpanjangan dan tidak mustahil beliau akan menghasut orang ramai untuk tunjuk perasaan menuntut kerajaan BN meletak jawatan. Tetapi jika kerajaan menggunakan ISA terhadapnya, itulah yang lebih dikehendakinya daripada dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan liwat.
Memandang keadaan yang semakin serius ini,sudah sampailah masanya bagi Ketua Pengarang The Star , Dato' Wong Chun Wai dan wartawan-wartawannya berhenti mempromosi mimpi karut seorang mob leader. Buktinya telah jelas tetapi kenapakah The Star On Line dan SMS nya menyebarkan serta-merta berita Anwar Ibrahim meminta Perdana Menteri memanggil mesyuarat tergempar Parlimen tidak lewat dari 23 September ini untuk membincangkan usul tidak percaya kepada kepimpinannya.

Sayangnya yang ditahan dan dijadikan juara pejuang kebebasan akhbar tanpa perlu ialah wartawan wanita akhbar Sin Chew Daily sedangkan yang paling jahat ialah The Star dan Rocky' Bru yang mempunyai hubungan istemewa dengan Anwar Ibrahim dan tingkat 4 JPM..
Dato' Wong dan Rocky berpakat melancarkan Mogok Bloggers kononnya kerana kecewa dengan suasana politik, tetapi merekalah “hantu” nombor 1 menjuarakan Anwar Ibrahim dan membakar negara pada setiap hari.
MUNSYI ABDULLAH

No comments: