Sunday, July 5, 2009

NST alat imperialisme British

KOPITIAM TALK4 Julai 2009
Sesiapa pun yang membaca rencana Foreign broadcasters walk a fine line in Iran di muka rencana pengarang NST ( New Strait Times) 30 Jun lalu mengenai tekanan kerajaan Iran terhadap media di negara itu akan dengan mudah mengenali bahawa rencana ini adalah sebuah propaganda British yang cukup murah.
Wartawan yang berpengalaman dan rakyat yang mempunyai sensitiviti politik dapat merasai bahawa inilah juga yang telah dilakukan oleh media Barat terhadap Malaysia selama ini dan juga terhadap negara-negara yang tidak disenangi oleh mereka.
Antara lain rencana itu menceritakan tentang wartawan-wartawan Iran yang berkerja keras di studio Penyiaran British Bahagian Televisyen Parsi di London untuk menyampaikan maklumat bebas kepada berjuta rakyat di Iran dalam masa krisis pilihan raya di negara itu sekarang
Menurut tulisan itu yang dipetik dari AP, sejak keputusan pilihan raya Iran yang dipertikaikan pada 12 Jun lalu, British Broadcasting Corporation (BBC) dan Voice of America (VOA) dengan wartawan-wartawannya di seluruh dunia dari Amsterdam ke Jurusalem telah cuba menyampaikan maklumat yang tidak boleh didapati oleh rakyat Iran dari sumber dalam negera itu sendiri.
Rencana itu memetik seorang pelajar di Teheran yang takut namanya disebut berkata:`` Hanyalah BBC dan VOC merupakan sumber berita berita benar kepada kami didalam Iran''. Ini semua boleh diada adakan.
Seorang penganalisis BBC bagi hal ehwal Iran, Sadeq Saba berkata:`` Kami memberikan berita bebas dan kerana itulah kami begitu popular dan tidak disenangi oleh Kerajaan Iran.''
Malah rencana ini memetik seorang Yahudi yang menjalankan Radio Bahasa Farsi di Isreal sebagai sumber untuk mengesahkan keadaan yang amat buruk di Iran dengan katanya:``Setiap manusia di seluruh dunia semestinya memberikan perhatian terhadap apa yang berlaku di Iran sejak dua minggu lalu yang menjadi perisitiwa yang paling diingati.''
Pada keseluruhannya rencana ini mempromokan kredibiliti BBC dan VOA. Mereka menggambarkan rakyat Iran tidak mempunyai kebebasan untuk mengetahui keadaan sebenar yang berlaku dalam negara mereka dari sumber media mereka sendiri sendiri dan untuk memperkuatkan hujjahnya wartawan-wartawan Yahudi juga dikemukakan untuk meyakini manusia di ``seluruh dunia termasuk Malaysia dam dalam hal ini NST menjadi dalangnya..
Harus diingatkan sehingga hari ini Malaysia sendiri menjadi matlamat media bashing wartawan-wartawan asing terutamanya British dan Amerika yang menyokong Anwar Ibrahim dan pembangkang di negara ini, malah ketika Malaysia menghadapi demonstrasi dari parti pembangkang menjelang pilihan raya lalu, hampir seluruh media penyiaran Barat yang utama iaitu CNN, Aljazeera dan BBC serentak dan sekata memberikan gambaran buruk terhadap media Malaysia dan kerajaan Malaysia seperti yang dilakukan oleh BBC dan VOC terhadap Iran sekarang.
Apakah hal ini tidak disedari oleh NST yang sekarang pengarang-pengarangnya termasuk Penasihat Jabatan Pengarang terdiri daripada mereka yang berpengalaman dan telah melalui proses perkembangan politik dan indoktrinasi yang diberikan oleh Dr. Mahathir dahulu dalam menghadapi media Barat demi untuk pembangunan semangat Malaysia sejati dan demokrasi ala Malaysia..
Jika ini berlaku di zaman Kalimullah menjadi Penasihat NST maka dapatlah kita faham, tetapi NST menjadi alat kepada media imperialisme Barat ketika didukung oleh orang yang faham tentang nasionalisme Malaysia adalah amat memeranjatkan dan tidak boleh dimaafkan.
Berlakunya perkara ini ini mendedahkan bahawa orang yang dilantik untuk memikul tanggungjawab telah tidak menjalankan tugasnya, tidak memantau atau tidak dapat membezakan antara kebebasan media dengan media imperialisme.
Apakah wajar bagi sebuah media parti kerajaan BN yang mengiktiraf Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad menyokong British dan Amerika mencampuri urusan dalam negara Iran? MUNSYI ABDULLAH
malaysiaaktif.com

No comments: