Sunday, July 19, 2009

Kit Siang, DAP keramatkan 100 hari Najib

KOPITIAM TALK17 Julai 2009
Untuk sekian lama Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengganas dengan berbagai-bagai tuduhan liar terhadap pemimpin-pemimpin Barisan Nasional khususnya Datuk Seri Najib, Polis Diraja Malaysia, badan kehakiman dan keadilan, media perdana dan lain-lain jentera kerajaan. Tetapi beberapa peristiwa yang menimpa parti itu dan kerajaan perkongsiannya telah menimbulkan pertanyaan di manakah integriti dan maruah pemimpin besar DAP ini.
Kelantangan suara keras pemimpin DAP itu dalam menentang kemungkaran ternyata berbalas dengan partinya kini ditimpa satu demi satu bencana yang dilihat menggugat kredebiliti pada pandangan masyarakat. Lim Kit Siang jujur mengakui hakikat ini dan menyatakan kebimbangannya.
Pukulan yang paling hebat sekali ialah peristiwa terkini yang menggemparkan dengan terbunuhnya Setiausaha Politik kepada seorang Exco kerajaan negeri Selangor, Teoh Beng Hock yang mayatnya ditemui di koridor luar tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam tidak lama setelah keluar dari bilik siasatan Suruhnjaya Pencegahan Rasuah Malaysia( SPRM)
Rekasi sepontan daripada penyokng DAP ialah memberikan gambaran buruk kepada SPRM. Mereka telah mengadakan tunjuk perasaan dengan membawa sepandu mendakwa SPRM gagal menjaga keselamatan Beng Hock dan terus menuduh kematian Beng Hock itu sama dengan kes kematian S.Kugan didalam lokap polis awal tahun ini.
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang juga meletakan kesalahan sepenuhnya kepada SPRM dengan berkata ia bertanggungjawab sepenuhnya di atas kematian Beng Hock. Dia lupa sebenarnya dia adalah orang kerajaan.
Sementara itu Pemuda Gerakan Pulau Pinang pula telah membuat laporan kepada SPRM berhubung dengan pemindahan Guan Eng dari rumah kediaman rasmi Ketua Menteri ke banglo mewah yang kerja-kerja pengubahsuainnya memakan belanjar yang besar.
Peguam bagi penduduk Kampung Buah Pala, Darshan Singh Khaira pula telah membuat laporan polis terhadap Ketua Menteri itu kerana berulangkali menghina, mencercanya dan juga mempersoalkan agamanya. Lim dilaporan oleh sebuah akhbar Inggeris mempersoalkan Darshan kerana masih menggunakan nama Sikh walaupun telah memeluk agama Islam.
Penduduk Kampung Buah Pala Pulau Pinang yang tidak mahu berpindah telah meminta supaya Guang Eng meletak jawatan.
Lima ahli Dewan Undangan Negeri Selangor dari DAP dan dua Exco kerajaan negeri termasuk Ean Yong Hian Wah yang setiuasaha politiknya dikatakan jatuh mati setelah siasatan SPRM adalah sedang disiasat berhubung dengan kes salah guna peruntukan kerajaan negeri.
Exco Negeri Selangor Azmin Ali pula telah menyatakan ketidakyakinannya kepada beberapa orang Exco negeri yang terdiri daripada anggota DAP. Dalam kata-kata lain beliau juga tidak yakin lagi kepada Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim.
Ahli Parlimen DAP Wangsa Maju Wee Choon Keong pula telah tampil ke hadapan memberi keterangan kepada Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor berhubung dengan dakwaannya terdapat anggota Exco negeri dari DAP yang terlibat serta mempunyai hubungan dengan kumpulan kongsi gelap.
Sementara itu Sulaiman Abdullah, peguambela utama Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang menghadapi tuduhan liwat kali kedua telah menarik diri dengan alasan sakit yang banyak menimbulkan keraguan sama ada merupakan satu lagi langkah untuk melewatkan perbicaraan atau dia benar-benar telah mengetahui bahawa kes pelanggannya sangat lemah.
Lim Kit Siang dan anaknya Lim Eng Guan akan berusaha untuk menimbulkan pelbagai prasangka terhadap apa yang kelihatan kepada umum sebagai mala petaka yang menimpa Pakatan Rakyat satu demi satu termasuk kemenangan tipis Pas hanya dengan 65 undi di Manek Urai.
Anwar pula akan berusaha untuk mengatakan semua kejadian buruk yang dialami pembangkang sengaja diperbesarkan oleh media dan ia adalah pekara kecil sahaja. Dalam hal ini Lim Kit Siang adalah lebih jujur menghadapi realiti.
Sebenarnya semua perkembangan yang tidak lagi memihak kepada pembangkang ini adalah menunjukan bahawa 100 hari pemerintahan Najib tidak berlalu bagitu sahaja sebaliknya telah membangunkan ombak keyakinan baru yang mengkeramatkan Najib dengan anasir-ansir yang membawa sokongan baru rakyat terutama dengan sumbangan dari DAP, Lim Kit Siang dan anaknya sendiri Lim Guan Eng.
MUNSYI ABDULLAHmalaysiaaktif.com

No comments: