Sunday, July 26, 2009

Nik Aziz sekarang lebih liberal daripada UMNO

KOPITIAM TALK
24 Julai 2009

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Nik Mat mempertahankan tindakan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin menyertai majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock walaupun Dewan Ulama Pas menyifatkannya dari segi Islam sebagai meragukan.

Nik Aziz hairan apabila masalah itu diperbesarkan sedangkan ramai masyarakat Islam hari ini meraikan majlis sambutan hari jadi dengan menyalakan lilin.

Katanya, tiap tahun anak kita merayakan ulang tahun hari jadi dengan memasang dan menghembuskan lilin.

Ertinya Nik Aziz sebagai” tok guru pondok” dengan kenyataannya itu menunjukan beliau sekarang menerima upacara meniup lilin pada hari ulang tahun kelahiran sebagai keharusan dalam Islam. Dulu bila Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak merayakan hari jadi, mereka sifatkan sebagai “meniru Barat” dan bila Allahyarham Khir Johari Menteri Pelajaran berpakaian opera Cina mereka sebarkan gambarnya ke seluruh negara sebagai kafir..

Jika dibandingkan Nik Aziz pada zaman kuno dengan zaman sekarang dengan pemodenan berbagai-bagai fatwa, maka ternyata beliau menjadi ulama yang meragukan orang Islam, yang menghalalkan dan mengharuskan yang dahulunya haram.Ternyatalah Nik Aziz pada abad ke-20 ini jauh lebih liberal daripada UMNO sendiri.

Demikianlah apabila orang jakun baru masuk bandar, baru tahu berkawan dengan Cina, baru rapat dengan orang kafir, baru sedar terhadap keperluan membuat penyesuaian politik sehingga sanggup menafsirkan ayat Quran dan hadis untuk menjustifikasikan selera sendiri.

Lebih menarik lagi, walaupun Nik Aziz mempertahankan perbuatanya, namun Mohammad Nizar sendiri tetap berasa bersalah. Maka itulah beliau sanggup untuk menafikan bahawa beliau menghadiri upacara menyalankan lilin bagi memperingati Beng Hock sekalipun dibuktikan oleh Utusan Malaysia dan NST dengan gambar.

Beliau menjelaskan beliau hanya menghadiri sidang akhbar bersama DAP mengenai majlis menyalankan lilin dan bukannya upacara menyalakan lilin. Yang jelas ialah beliau juga menunujukkan kepada umum bagaimana cara untuk memperingati majlis itu.

Akhbar New Straits Times memberikan keterangan gambar bahawa beliau turut memegang lilin bagi memperingati mendiang Teoh dalam keluaran 18 Julai 2009.

Jika Nizar merasakan perbuatan ini tidak bersalah maka beliau sewajarnya mempertahankan dirinya apabila Ketua Dewan Ulama Pas Datuk Harun Taib mengatakan Nizar tidak sepatutnmya hadir dalam majlis tersebut .

Hadir boleh, tetapi buat apa memegang lilin jika tidak kerana iman Nizar untuk menyukakan hati DAP dan orang Cina lebih hebat dari iman dan pegangannya kepada prinsip Pas.

Demikianlah kecairan imej Pas yang terus berlaku dan akan terus berlaku sejak berkawan dengan Anwar Ibrahim yang juga berasal dari UMNO demi untuk tujuan politik untuk menunjukan PKR dan PAS lebih liberal dari UMNO dan pada kahirnya nanti imej Pas akan semakin pudar di kalangan penyokong penyokong setianya yang menyokong Pas kerana imej fanatik dan ketaksubannya.

Pas bukan PAS dahulu lagi yang tidak sanggup mengorbankan dasar dan prisnsipnya. Akhirnya Pas akan hancur lebih dahulu dari UMNO. Inilah matlamat Anwar.

No comments: