Tuesday, January 27, 2009

Fahamkah Najib, Muhyiddin tentang nilai dan imej?

KOPITIAM TALK23 Januari 2009
NAIB Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata UMNO tidak lagi mempunyai tarikan kepada rakyat dan perlu mengambil langkah radikal untuk memperbaiki persepsi rakyat terhadapnnya.
Saya tidak tahu adakah Muhyiddin memahami apa yang diperkatakannya dan demikian juga pemimpin-pemimpin UMNO dari atas sampai ke bawah atau mereka sekadar menjadi burung tiong.
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga memberikan pandangan yang sama sambil menekankan UMNO perlu kepada perubahan nilai dan imej.
Menimbangkan kepada pembangunan, kemudahan dan keselesaan hidup tertutama di luar bandar yang dinikmati rakyat malah peningkatan taraf hidup rakyat secara menyeluruh menerusi pelbagai projek yang diberikan oleh kerajaan Perikatan dan Barisan Nasional, maka apabila rakyat menolak BN hingga hampir jatuh dalam pilihan raya 2008, ternyatalah bahawa nilai rakyat telah berubah apabila berada di zon selesa. Mereka laparkan pengisian jiwa dan idealisme kerana perut sudah kenyang.
Pengisian ini menuntut kepada kepimpinan yang bersih, cekap dan amanah yang pernah menjadi slogan pilihan raya BN, imej yang tidak menonjolkan kekayaan dan kecurangan yang dilambangkan oleh kereta besar dan jam tangan berpuluh ribu ringgit harganya sekalipun hanya ketua bahagian. Bagaimana jadi ketua bahagian atau jadi setiausaha politik pun sudah mampu macam tauke besar? Yang menyebarkan cerita adalah rakan-rakan sekeliling juga dan sampai kepada rakyat bawahan.
Ini adalah pekara pekara kulit yang tidak sukar untuk dinafikan daripada menjadi penilaian rakyat. Sesungguhnya wakil rakyat UMNO yang kerakyatan sifatnya tetap diterima oleh rakyat kecuali yang telah dicantas oleh Khairyi Jamaluddin and the Gang sebelum pillihan raya lalu (bukan sedikit bilangannya).
Menteri Besar Selangor ditolak kerana dia tidak mahu dikenali sebagai Toyo dan kerana itu menukarkan mukanya dan isterinya yang dikurniakan Allah tanpa cacat-cela, sehigga hampir-hampir mereka tidak dikenali ramai. Wang terlalu banyak sehingga nampak wajah sendiri pun buruk (cerita kerana makan tempe bohong besar).
Selain daripada itu, banyak penyamun, pencuri, kaki putar belit, kaki rasuah dan orang-orang yang tidak bnermoral telah disokong oleh kerana Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri-Menteri untuk mendapat kurniaan datuk dan sebagainya. Ini merosakan imej UMNO dan kerajaan.
Adakah Datuk Najib bakal Perdana Menteri benar-benar memahami pekara-perkara remeh-temeh yang menyinggung perasaan rakyat, yang menjadi bualan pemandu teksi, orang kampung dan kaki borak kedai kopi.
Mungkin apabila Najib dan Muhyiddin berkata UMNO perlu membuat perubahan, mereka tidak tahu apa sebenarnya yang dikehendaki oleh rakyat berbagai lapisan. Kalau faham masakan Najib berbaji kot dan tali leher menemui pemandu teksi dan Muhyiddin memakai topi koboi berjenama menemui para penternak.
Ini adalah jauh bezanya berbanding dengan kerajaan PAP Singapura yang walaupun bersifat bandar dan dikuasai oleh golongan berpelajaran tinggi, tetapi menampilkan imej rakyat bawahan dari sejak ia berkuasa. Uniform anggota Parlimennya ialah baju putih seluar putih tanpa tali leher hingga ke hari ini. Sekalipun ini sandiwara, tetapi berkesan.
Di Malaysia, wakil rakyat bukan sahaja berubah imej di Parlimen, tetapi juga ketika menemui rakyat.
Semua ini menjadi perhatian rakyat. Sebaliknya Menteri Singapura, ada yang tak kenal kasut berjenama walapun bergaji paling tinggi di dunia. Kualiti mereka ialah pemikiran mereka, bukan pakaian berjenama.
Cerita Imelda Marcos mempunyai beribu pasang kasut adalah suatu cerita yang mengejutkan pada suatu ketika dahulu kepada rakyat Malaysia, tetapi sebenarnya Imelda telah berada di kalangan rakyat Malaysia. Sekarang pun sedang heboh tentang isteri menteri mempunyai beribu pasang kasut.
Setiap majlis yang dianjurkan oleh jabatan-jabatan kerajaan atau UMNO, maka para jawatankuasanya atau pegawai-pegawainya mesti berpakaian seragam batik atau yang melambangkan jabatan atau pertubuhan masing masing. Di Singapura semua ini tidak ada kerana merupakan pembaziran. Kerajaan boleh membantu tukang jahit dengan cara lain.
Imej yang boleh memisahkan pegawai kerajaan, wakil rakyat, setiausaha parlimen, setiausaha politik dan sebagainya daripada rakyat mestilah dihapuskan. Imej mesra rakayt mesti dibangunkan.
Mungkin ini pekara yang dianggap remeh-temeh tetapi kerana pakaian tok guru pondok Nik Aziz yang tidak bertukar selama memimpin Kelantan dan imej kerakyatannya, maka rakyat membantu mengekalkan Pas terus memerintah Kelantan.
Majlis-majlis perkhawinan anak-anak ketua bahagian UMNO pun macam perkahwian diraja. Memang orang Melayu suka kepada sesuatu yang bersifat feudalisme tetapi apakah nilai ini yang harus kita pupuk dalam pembangunan masyarakat kita?
Untuk UMNO kembali memenangi hati rakyat, maka penjenamaan semula mestilahlah dilakukan dengan rawatan kejutan dari atas hingga ke bawah, dari ketua cawangan, bahagian hingga kepada anggota parlimen dan menteri.
Jika tidak pesepsi yang dikemukakan oleh Muhyiddin Yassin akan berterusan “UMNO tidak berubah, kita dianggap parti sombong, memikirkan kepentingan sendiri serta tidak mendekati rakyat”. Itulah ketakutan Muhyiddin tetapi fahamkah beliau terhadap ketakutannya itu.
Sebenarnya kita telah tersesat dalam kekayaan dan kemakmuran.
MUNSYI ABDULLAH(malaysiaaktif.com)

No comments: