Monday, June 1, 2009

Penanti: Sejarah hitam untuk pembangkang

YANG ABDULLAH
1 JULAI 2009Pilihan raya kecil DUN Penanti pada 31 Mei mencatat beberapa rekod yang akan bersemadi dalan ingatan untuk masa yang lama dan akan menjadi pengajaran kepada pihak pembangkang bahawa taktik mereka tidak disokong kebanyakan rakyat.
Ia merekodkan peratusan mengundi paling buruk dalam sejarah pilihan raya di negara ini dan ia juga diiktiraf oleh pihak polis sebagai yang paling aman.
Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya 7,100 daripada 15,384 pemilih keluar mengundi dibandingkan lebih 12,500 pemilih yang mengundi pada pilihan raya umum Mac 2008. Peratusan yang keluar mengundi hanya 46.15 peratus. Rekod terendah sebelum ini ialah 52.6 peratus yang dicatat pada pilihan raya umum Sarawak Kelapan pada 2006 bagi kerusi DUN Telang Usan.
Pada pilihan raya umum Mac 2008 apabila BN bertanding di Penanti, peratusan yang keluar mengundi untuk kawasan DUN itu ialah 82.07 peratus.
Semua tahu tidak ada sebab lain mengapa peratusan pengundi kali ini begitu rendah, melainkan disebabkan parti utama, iaitu Barisan Nasional tidak bertanding. Ia bermakna rakyat tidak berminat turun mengundi apabila BN tidak turun padang. Pastinya mereka yang enggan mengundi terdiri daripada ahli dan penyokong BN serta pengundi atas pagar.
Tentunya pakatan pembangkang juga kecewa tidak dapat melempar tuduhan kepada pemimpin BN tanpa penyertaan BN dalam kempen pilihanraya kecil itu.

Tindakan BN jelas bukan kerana takut tewas, tetapi kerana tidak mahu menurut rentak Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang perlu menyelesaikan masalah dalaman mereka dan untuk memberi tumpuan kepada memulihkan kemelesatan ekonomi negara.Tentunya pihak pembangkang akan terus mendakwa keputusan BN tidak mahu bertanding di Penanti itu satu tindakan orang pengecut. Bagi pembangkang jika BN meletakkan calon pun mereka tetap melempar cemuhan, sindiran dan tuduhan.
Mereka tidak akan menerima hakikat selagi sesuatu keputusan tidak menyebelahi mereka. Itu tabiat pembangkang.Sebab itu merata-rata rakyat menyokong BN apabila Pengerusi BN dan Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak mengumumkan BN tidak akan meletak calon di Penanti, sementara pemerhati dan penganalisis politik menyifatkan tindakan tersebut sebagai tindakan yang bijak, bertanggungjawab dan kena pada tempatnya.Ia bukan soal takut seperti yang didakwa oleh pembangkang sebaik sahaja pengumuman tidak akan bertanding dibuat oleh Najib tempoh hari. Ia adalah soal kepentingan rakyat dan tidak menari mengikut rentak pembangkang.
Jika BN gentar menghadapi pembangkang dan takut pembangkang memutar belit isu-isu untuk mengenakan pemimpin BN, memburukkan BN dan pemimpinnya semasa kempen, BN tidak akan bertanding di banyak tempat yang dipercayai sarang pembangkang.Apa pula kata pembangkang sekarang apabila Najib mengumumkan akan meletak calon bertanding di Manek Urai walaupun DUN itu kubu Pas? Tetapi mengenali pembangkang, mereka tetap akan terus mencari helah dan cara untuk putar belit, asalkan dapat memburukkan BN dan meraih sokongan.
Itulah tabiat pembangkang. Bila masanya mereka akan berkhidmat kepada rakyat yang mereka wakili? Tindakan BN tidak meletak calon seperti yang dilakukan di Penanti adalah satu pengajaran kepada pakatan pembangkang. Mereka jangan ingat mudah mengatur taktik untuk menjerat pihak lain. Takut-takut mereka akan terjerat sendiri. - malaysiaaktif

No comments: