Friday, October 2, 2009

Bagan Pinang: Pakatan Rakyat akui sukar

Muhamad Irfan1 Oktober 2009
Bermula dengan Naib Presiden Perti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali, Lim Kit Siang sehinggalah kepada Datuk Seri Haji Hadi Awang – ke semuanya bersungguh-sunguh membuka cerita lama Tan Sri Isa walaupun mereka yang datang pada malam itu tidak lah seramai mana. Bukan sahaja Tan Sri Isa diserang, Perdana Menteri Datuk Seri Najib turut dikaitkan. Seolah-olah semua pemimpin UMNO buruk belaka perangai tidak seperti pemimpin-pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat yang kononnya bukan sahaja profesional tetapi bebas daripada segala perangai yang buruk.
Jangan lah kerana terdesak untuk meraih sokongan, kita mencari buruk orang lain untuk menutup keburukan dan kelemahan sendiri. Membuka dan menjaja aib orang lain bukan kah ditegah dalam Islam. Rasanya semua pemimpin dan penyokong PAS dan orang Melayu yang mengaku Islam tahu semua itu. Jika mereka mengumpamakan Tan Sri Isa sebagai surat khabar buruk yang dikitar semula, apa bezanya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Bukankah beliau juga umpama surat khabar buruk yang dikitar semula oleh pengikut beliau yang taksub.
Mereka menjadikan Tan Sri Isa sebagai sasaran kerana mereka tahu, pemilihan Tan Sri Isa adalah kehendak pengundi di Bagan Pinang. Baik Azmin, Lim Kit Siang mahupun Haji Hadi, masing-masing mengakui agak sukar untuk menang kali ini. Sambil menyifatkan pertarungan kali ini membabitkan pemimpin masa lampau UMNO dengan calon masa depan PAS, Lim Kit Siang nampak bersungguh-sungguh untuk menyakinkan pengundi Cina sehinggakan mengulangi ucapannya berselang seli dalam bahasa Melayu dan Mandarin. Kalau nak dikira kehadiran masyarakat Cina pada malam itu boleh dibilang dengan jari dan mustahil penduduk Cina di Bagan Pinang tidak faham bahasa Melayu.
Begitu juga dengan ucapan Hadi Awang yang boleh membuatkan mereka yang waras pada malam itu tersenyum sinis. Hadi dalam ucapannya menyentuh tentang konsep ‘Satu Malaysia’ yang beliau sifatkan sebagai topeng rapuh yang dikoya rabakkan oleh BN yang tidak bersatu. Apakah Pakatan Rakyat benar-benar bersatu dan mencerminkan masyarakat majmuk seperti yang beliau dakwa? Apakah BN bukan parti majmuk? Di mana kewarasan Hadi dalam soal ini? Beliau juga mendakwa perjuangan UMNO salah kerana hanya membela bangsa Melayu tetapi dalam masa yang sama mengkhianati bangsa lain. Kata Hadi, bukan sahaja bangsa Melayu yang miskin, kaum Cina dan India juga ada yang susah. Kata beliau, tidak mungkin perubahan dapat dilakukan jika hanya satu pihak sahaja yang dibela. Rasanya sejak merdeka dan pemerintahan BN, semua kaum di negara ini terbela – tidak ada bangsa yang tercicir.
Rasanya daripada bercakap isu yang remeh begini, lebih baik beliau melihat apa yang berlaku dalam PAS kebelakangan ini dan kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat ketika ini. Dalam PAS sendiri sudah ada suara yang tidak senang dengan persekongkolan PAS dengan DAP mahupun PKR dalam Pakatan Rakyat. Ada yang menganggap peranan dan suara PAS kini sudah tenggelam dibayangi oleh PKR yang lebih ke hadapan dalam menonjolkan pemimpin-pemimpin mereka. Hadi dan pemimpin-pemimpin PAS yang lain bukan tidak sedar akan hal itu tapi ibaratnya dah terlanjur, terpaksa diteruskan walaupun PAS sedar menanggung lebih banyak kerugian daripada kebaikan. – malaysiaaktif
KOMEN

No comments: