Wednesday, September 2, 2009

Bangsa dan negara yang gagal setelah 50 tahun merdeka

KOPITIAM TALK
28 Ogos 2009

AMAT jelas bahawa Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia, Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong telah tersesat dalam fahaman kebangsaannya apabila dia menyatakan “mempelajari bahasa asing mampu menyatukan padukan kaum di negara ini untuk merealisasikan 1Malaysia."

Tidak boleh dinafikan bahawa mengetahui bahasa asing akan memudahkan kita berkomunikasi dengan kaum yang memiliki bahasa itu, tetapi tidak mungkin membina perpaduan dari aspek nasionalisme negara. Bahasa perpaduan Malaysia adalah tetap Bahasa Melayu.

Sekiranya generasi merdeka dari orang bukan Melayu, India dan Cina telah dapat menguasai Bahasa Melayu dengan baik menerusi satu aliran sekolah dari sejak awal kemerdekaan negara, maka pada hari ini kita tidak mempunyai menteri yang bercakap memerlukan bahasa asing untuk perpaduan.

Sebabnya Ka Siong berpendapat demikian kerana beliau tidak dapat merasakan kebanggaan terhadap Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa itu sebagai bahasanya sendiri.

Nyatalah sesudah 52 tahun merdeka, Malaysia menjadi sebuah negara yang gagal melahirkan anak bangsa yang berjiwa kebangsaan tulen, gagal untuk mewujudkan perasaan perpaduan menerusi satu bahasa sekalipun semua kaum membuat perisytiharan menerima Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara.

Ini adalah oleh kerana sekalipun generasi baru bukan Melayu telah mempelajari Bahasa Melayu dari sekolah rendah lagi, tetapi tidak semua dapat berbahasa Melayu dengan fasih kerana Bahasa Melayu menjadi bahasa asing di sekolah rendah jenis kebangsaan dan bukannya sebagai bahasa pengantar utama. Lain halnya sekiranya Bahasa Melayu menjadi bahasa penghantar utama di sekolah jenis kebangsaan sekalipun persekitaran adalah dari kaum sendiri.

Sebaliknya Singapura telah berjaya menyatukan rakyat berbilang kaum menerusi satu bahasa iaitu bahasa Inggeris. Hala tuju Singapura jelas dari awal lagi. Ia telah menghapuskan sekolah aliran Cina ,Tamil dan Melayu dari sejak kemerdekaan dan hanya mengekalkan sekolah pengantar Inggeris hingga ke peringkat universiti.

Perdana Menterinya Lee Kuan Yew dengan berani menutup semua institusi pelajaran tinggi Cina yang menjadi pusat perkauman Cina. Lee menutup Nanyang University dan Nge Ann College.

Bahasa Inggeris bukan sahaja menjadi bahasa komunikasi antara rakyat Singapura berbilang kaum tetapi juga antara satu kaum termasuk pengunaan seharian di rumah, malah generasi baru Cina Singapura ada yang tidak dapat berbahasa Cina apatah lagi kaum India.

Ini adalah kerana Singapura tegas dalam pelaksanaan dasar bahasa nasionalnya dengan menutup semua sekolah Cina, India dan Melayu. Tetapi Di Malaysia walaupun Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan, kita menjalankan dasarnya secara tolak ansur, tidak tegas dari awal lagi. Kononnya untuk kerharmonian hubungan kaum, tetapi akhirnya ternyata menjadi masaalah perkauman yang lebih besar. Sistem pelajaran nampak bercelaru dan tidak pasti walaupun sudah selepas 52 tahun merdeka.

Semua pihak telah menerima Bahasa Melayu sebagai bahasa nasional, tetapi kita tidak bertegas dalam perlaksanaannya di mana mungkin seperti Singapura apabila ia menerima bahasa Inggeris.

Akhirnya sesudah 52 tahun merdeka kita terbukti menjadi suatu bangsa yang gagal dalam ertikata tidak mendukung aspirasi nasional,yang menterinya melihat bahasa asing sebagai bahasa 1Malaysia.

Bagi Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr.Wee Ka Siong bahasa asing sebagai bahasa yang mampu menyatupadukan kaum, tentulah bahasa Cina. Orang Melayu mesti mengetahui bahasa Cina atau bahasa Tamil untuk perpaduan nasional, tidak cukup sekadar dengan mereka memahami Bahasa Melayu.

Maka itulah lagu 1Malaysia pun yang diperdengarkan oleh radio dalam semua bahasa. Program TV yang berbahasa Melayu nampaknya diambil bahagian hanya oleh hanya orang Melayu, orang bukan Melayu nampak terasing dari program yang bersifat kenegaraan dan patriotik.

Yang penting bagi negara kita ialah bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Bahasa Mandarin dan Tamil hanyalah bahasa sampingan sahaja dan bukannya bahasa perpaduan. Untuk Ka Siong merasakan bahasa Cina juga sebagai bahasa perpaduan maka ternyatalah beliau tidak menerima kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa nasional. Dalam kata-kata lain beliau mahukan dasar pelbagai bahasa.

Adalah menyedihkan kita mempunyai Timbalan Menteri Pelajaran yang masih rasis dalam pemikirannya. Contoh besar sebuah negara dan bangsa yang gagal. Kita berjaya sebagai negara yang makmur, tetapi kita menjadi bangsa yang miskin roh dan keperibadiannya.

MUNSYI ABDULLAH
malaysiaaktif.com
KOMEN

No comments: