Wednesday, December 3, 2008

Anwar pelanduk yang lupakan jerat

KOPITIAM TALK2 Disember 2008
ORANG RAMAI boleh mengharapkan pelbagai akiviti akan dijalankan dengan lebih giat dan lebih agresif lagi oleh Parti Keadilan Rakyat( PKR) untuk memburukkan Jabatan Perundangan dan Kehakiman Negara menjelang perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim tidak lama lagi.
Kempen PKR dalam hal ini akan untuk kesekian kalinya memfokuskan ketidakadilan sistem perundangan dan kehakiman negara.
Rakyat harus ingat betapa dari sejak sebelum pilihan raya umum Mac lalu, kes Anwar Ibrahimn telah menjadi isu jalanan untuk menyekat polis daripada menangkap dan menuduh Anwar Ibrahim di mahkamah, diikuti dengan tindakan Anwar sendiri membuat aduan kepada Unit Siasatan Bahagian Penguatkuasaan ( Jawi) mengenai laporan polis Saiful mendakwa Anwar meliwatnya.
Terakhir ialah kempen yang dijalankan oleh golongan pro-Anwar bahawa Saiful mengidap penyakit kelamin, terlantar sakit dan telah meninggal dunia.
Apakah sebenarnya di sebalik fitnah, berita rekaan , keriuhan, tempik sorak dan demonstrasi orang-orang Anwar yang telah berterusan sekian lama?
Di Kongres Tahunan ke-5 PKR di Stadium Melawati Shah Alam Selangor baru-baru ini, wartawan-wartawan tidak lagi nampak Anwar Ibrahim seperti Anwar dulu. Kata mereka Anwar nampak sugul dan lebih banyak termenung. “Anwar kelihatan berserabut,” kata seorang wartawan portal berita.
Kenapa? Yang lebih tahu hal yang sebenarnya adalah Anwar sendiri. Semakin hampir hari perbicaraannya, beliau kelihatan semakin sugul dan tidak mustahil akan semakin banyak perhimpunan protes akan diadakan untuk mengkondisikan pemikiran rakyat terhadap Jabatan Perundangan dan Kehakiman. Maka apabila Anwar dihukum kelak rakyat akan menganggap penghukuman itu sebagai penganiayaan. Tetapi kesnya kali ini akan membuktikan bahawa Anwar adalah pelanduk yang melupakan jerat.
Perlu disebutkan bahawa bekas penulis ucapan Anwar Ibrahim, Munawar A. Anees seorang keturunan Pakistan masih belum bebas daripada kesalahan membenarkan Anwar meliwatnya.
Oktober tahun lalu, Mahkamah Tinggi menolak permohonannya untuk mengetepikan sabitan liwat terhadapnya yang dijatuhi pada September I998.
Dalam penghakiman 10 tahun lepas, Mahkamah Sesyen telah menjatuhkan hukuman penjara enam bulan ke atasnya selepas beliau mengaku bersalah membenarkan Anwar meliwatnya. Beliau kemudiannya lari menetap di Amerika Syarikat.
Anwar sekarang tahu bahawa semua sorak-sorai di kelilingnya akan berakhir dan kesepian akan melandanya lagi apabila semua lakonannya akan terbukti sia-sia dan tidak akan dipercayai lagi dalam suatu pendedahan di mahkamah yang akan amat mengejutkan rakyat dan dunia.
Hanya Anwar yang merasakan debaran dan tahu masanya sudah tidak panjang lagi.

No comments: