Monday, December 15, 2008

Wan Farid bukan calon pilihan raya kecil KT?

CUBIT-CUBIT15 Disember 2008
NAMPAK gayanya ditakdirkan Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang juga dikenali sebagai Wan F tidak akan menjadi calon UMNO/BN bagi pilihan raya kecil Kuala Terengganu pada 17 Januari 2009. Walaupun UMNO akan mengumumkan secara rasmi nama calon pada minggu ini, isyaratnya amat jelas apabila tempoh perkhidmatan Wan F sebagai senator disambung sepenggal lagi semalam.
Wan F disebut-sebut sebagai calon favorit atas kedudukannya sebagai Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, tapi ternyata andaian itu meleset dan bermakna gagalnya kempen media yang dialunkan oleh Media Prima, kumpulan media yang berada di bawah cengkaman Khairy Jamaluddin dan `Tingkat 4 JPM.' Misalnya, Ketua Pengarang Kumpulan NST, Hishamuddin Aun menulis dalam Berita Minggu 14 Disember 2008 bahawa BN akan menghadapi pelbagai masalah jika bukan Wan Farid yang dipilih menjadi calon di Kuala Terengganu.
Wan F sebelum menjadi Timbalan Menteri Dalam Negeri, adalah Setiausaha Politik Perdana Menteri (Pak Lah). Apabila Khairy tidak lagi memegang jawatan Pembantu Khas Pak Lah, peranan beliau di Tingkat 4 JPM diserahkan kepada Wan F. Oleh kerana Wan F adalah anak Terengganu, tentulah peranan beliau sebagai tangan Khairy dan Tingkat 4 amat kuat di negeri yang kaya dengan duit minyak itu.
Dalam dunia blog, begitu banyak cerita mengenai duit minyak Terengganu digunakan untuk projek-projek yang dikatakan tidak membawa manfaat secara langsung kepada rakyat biasa. Ahli perniagaan Patrick Lim dikaitkan dengan projek-projek ini.
Maka jika Wan F tidak dipilih menjadi calon, keputusan tersebut mudah dibaca sebagai ada kaitan dengan peralihan kuasa dalam UMNO yang akan menyaksikan Najib Tun Razak menjadi Presiden UMNO dan PM selepas Perhimpunan Agung UMNO Mac 2009. Ini boleh mendorongkan spekulasi bahawa kem Pak Lah, Khairy dan Tingkat 4 JPM sudah hilang pengaruh lebih awal. Mereka tidak boleh mempengaruhi pemilihan Wan Farid.
Walaupun Berita Minggu dari kumpulan Media Prima menguar-uarkan BN akan menghadapi banyak masalah jika Wan F tidak dipilih, cakap-cakap politik yang Si Keldai dengar membayangkan kemungkinan adalah sebaliknya.
Dikatakan bahawa Wan F akan dikaitkan oleh Pas dengan peristiwa Batu Buruk pada 9 September 2007, di mana polis didakwa menggunakan peluru hidup untuk menyuraikan perhimpunan politik tanpa permit. Isu itu akan menyukarkan peluang BN jika Wan F yang bertanding.
Pergolakan politik ekoran pertandingan jawatan Ketua Bahagian Kuala Terengganu yang Wan F menangi juga menjadi perhitungan. Dikatakan bahawa beliau masih mempunyai ramai musuh di bahagian itu yang hanya menunggu peluang untuk `cas keting' jika beliau menjadi calon.
Mengambil kira faktor-faktor ini, UMNO dijangka memilih seorang calon yang akan mendapat sokongan semua kalangan UMNO Bahagian Kuala Terengganu dan tidak mempunyai cacat-cela yang boleh dijadikan modal serangan pembangkang.
SI KELDAI

No comments: