Sunday, November 9, 2008

Shahrizat...jangan tunggu lama-lama

CUBIT-CUBIT8 November 2008
ADA satu lagu yang liriknya antara lain berbunyi:`` Jangan tunggu lama-lama...nanti diambil orang.''
Maka Si Keldai tujukan lagu ini kepada Shahrizat Abdul Jalil yang sudah mendapat 66 pencalonan bagi jawatan Ketua Wanita UMNO Malaysia, tapi masih membisu sama ada mahu bertanding jawatan itu atau mempertahankan jawatan Naib Ketua.
Khabarnya beliau mahu menunggu mesej yang lebih kuat melalui jumlah pencalonan yang lebih besar apabila sebahagian lagi Mesyuarat Wanita Bahagian berlangsung hujung minggu ini.
Setakat ini Rafidah Aziz mendapat 110 pencalonan. Jika mengambil kira bahawa Rafidah telah mengisytiharkan akan menyerahkan kuasa pimpinan sayap UMNO itu pada Jun tahun depan tapi 66 bahagian masih mahu mencalonkan Shahrizat, maka ia adalah satu mesej yang cukup jelas.
Apa yang Shahrizat tunggu lagi? Jangan tunggu lama-lama kerana seorang lagi tokoh pergerakan itu, Kamalia Ibrahim sudah mengumumkan akan bertanding jawatan Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia. Jika Shahrizat mengambil keputusan hanya akan mempertahankan jawatan Naib Ketua, maka bersedialah untuk dicabar oleh Kamalia.
Bagi jawatan Naib Ketua, Shahrizat memperoleh 98 pencalonan berbanding 51 pencalonan untuk Kamalia. Silap hari Kamalia akan menang kerana arus mahukan peralihan pucuk pimpinan dalam UMNO cukup jelas, apatah lagi Najib Tun Razak sudah menang jawatan Presiden tanpa bertanding.
Pencalonan terbanyak kepada Muyiddin Yassin bagi jawatan Timbalan Presiden memberikan isyarat bahawa pada keseluruhannya ahli-ahli UMNO condong untuk memberikan sokongan pemimpin yang berani bersuara selaras dengan angin peralihan yang bertiup kencang.
Jika Shahrizat enggan menawarkan dirinya untuk bertanding jawatan Ketua Wanita, ertinya beliau mengambil langkah yang menyongsang arus. Akhirnya Rafidah akan menang tidak bertanding dan Shahrizat akan terpaksa bertarung dengan Kamalia yang lebih awal lagi telah menunjukkan pendirian yang lebih tegas dan berani.
Rafidah menjanjikan akan menyerahkan jawatan Ketua Wanita kepada Shahrizat yang belum tentu dapat mempertahankan jawatan Naib Ketua. Apa jua alasan yang Rafidah berikan untuk mewajarkan peralihan kuasa pada Jun adalah dangkal kerana Perhimpunan Agung UMNO akan berlangsung pada Mac. Untuk apa Rafidah memegang kuasa hanya selama tiga bulan sebelum menyerahkan kepada orang lain sebagaimana yang dijanjikannya.
Maka dengarlah nasihat Si Keldai tua ini. Jangan tunggu lama-lama...nanti diambil orang.
SI KELDAI

No comments: