Monday, August 18, 2008

Liwat Perkara Biasa Bagi Guru Pondok

Kopitiam Talk18 Ogos 2008
LIWAT PERKARA BIASA BAGI GURU PONDOK Banyak pertanyaan ditimbulkan mengapa Mohd Saiful Bukhari Azlan bersumpah laknat sehari sebelum menjelang pilihan raya Permatang Pauh. Ramai menganggapnya satu konspirasi politik Barisan Nasional untuk menjatuhkan karier politik bakal perdana menteri, Anwar Ibrahim.
Sumpah Saiful tidak meyakinkan Presiden Pas Haji Hadi Awang bahawa Anwar bersalah, malah beliau menganggapnya sebagai perbuatan politik kotor.
Cara bersumpah itu juga telah dipersoalkan dari segi tidak perlunya memegang Al Quran sebaliknya cukup dengan melafazakan tiga kali ``Wallahi.''
Memang belum ada sesiapa pun yang membuat kesimpulan Anwar telah bersalah dan ramai juga yang meanggap bahawa tidak semestinya dia tidak melakukannya. Rata rata berpendapat Mohd Saiful tidak mungkin sanggup melakukan sumpah itu kerana dia mengetahui betapa berat dan azabnya hukum Allah kelak keaatanya dan keturunannya didunia dan akhirat .Tidak ada orang Islam yang waras akan sanggup melakukannya.
Kata Prof. Datuk Dr.Mohmood Zuhdi Abdul Majid, pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh,Kuliyah Ilmu Wahyu Universiti Islam Antarabangsa, Saiful melakukannya adalah untuk mengurangkan beban yang ditanggungnya sekarang
Mengenai anggapan sumpah itu suatu konspirasi politik kerana dilakukan menjelang pilihan raya kecil Permatang Pauh, maka apakah jika dilakukan lama sebelum pilihan raya maka Saiful tidak akan menerima tuduhan yang sama?
Yang lebih penting untuk diketahui oleh orang ramai ialah bahawa kebanyakan tok guru pondok dan pelajar-pelajar mereka tidak terkejut dengan kejadian liwat kerana ini adalah mainan biasa anak muda pondok.
Pada zaman lalu di pondok-pondok, jika seseorang pelajar lelaki diketahui mempunyai hubungan intim dengan seorang pelajar lelaki lain, maka pada malamnya pelajar-pelajar lain akan menghendap (mengintip menerusi lubang) dan jika didapati sah maka mereka akan mengalihkan beramai ramai pondok kediaman dua kekasih ini ketika mereka sedang mengadakan hubungan. Esoknya seluruh penghuni pondok tahu kerana pondok pasangan ini telah berpindah tempat.
Maka itulah sebabnya bekas tok guru pondok, Haji Hadi dan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz tidak terkejut dengan tuduhan liwat terhadap Anwar kerana buktinya tidak ada. Tidak ada kondominium yang dipindahkan.
SIKAP STAR TERHADAP BN
ORANG ramai dapat melihat sikap akhbar The Star yang tidak seimbang dalam laporannya terhadap layanan berita dan gambar keganasan penyokong PKR memaki-hamun jurugambar dan wartawan akhbar dan agensi berita pada hari penamaan calon pilihan raya kecil Permatang Pauh. Berita ini diperkecil-kecilkan.
Jika ini dilakukan oleh penyokong-penyokong Barisan Nasional, maka pastinya akhbar ini akan menyiarkan secara besar-besaran di muka satu dan juga turut mengutuknya. Bukan sekali penyokong PKR melakukan keganasan terhadap wartawanini. Sebelum ini seorang jurugambar akhbar Cina telah dibelasah oleh mereka.
Di muka dalam pula pada hari yang sama, akhbar ini menyiarkan Anwar disambut meriah oleh penyokong-penyokong Pas.
Abdullah Ahmad Badawi tidak lagi mendapat simpati daripada akhbar ini sekalipun dalam keadaan yang runcing.dan genting. Ketua Pengarangnya lebih mencintai Ketua Menteri Pulau Pinang. Survival Anwar adalah survival Pakatan Rakyat dan dan survival Pakatan Rakyat adalah Malaysian Malaysia.
MUNSYI ABDULLAH

No comments: