Monday, November 30, 2009

Setuju mayat Chin Peng dibawa pulang

KOPITIAM TALK29 November 2009 Pendapat pembaca dalam akhbar The Star (26 November) telah bertanya jika sekiranya Mat Top seorang pengganas Islam dibenarkan untuk dikebumikan di Malaysia dan dimaafkan maka mengapa tidak Chin Peng.
Mat Top telah ditembak mati oleh tentera Indonesia setelah dia mengganas di negara itu.

Saya setuju, tetapi Chin Peng juga harus di tembak atau dibunuh lebih dahulu sebelum dibawa pulang mayatnya dan hendaklah dikebumikan tanpa upacara besar besaran dan bukan di sebelah bapanya seperti yang dimintanya.

Ini adalah oleh kerana bapanya sekiranya masih hidup pun tentunya tidak mahu anaknya yang menjadi pengkhianat kepada negara dikebumikan di sebelahnya.

Selain dari tu kerajaan janganlah membenarkan mana mana pihak untuk menjalankan kutipan derma bagi membangunkan Tugu Peringatan di atas keburukannya seperti yang dilakukan di Nilai terhadap perkuburan bekas pengganas komunis yang dikelirukan sebagai pejuang menentang Jepun. Hal yang sama juga berlaku di Sarawak..

Pendapat pembaca di Star itu tidak mempunyai nama penulisnya maka itu dipercayai mungkin ditulis oleh Ketua Pengarangnya sendiri . Walaupun pendek sekali tetapi surat itu cukup berkesan untuk mengapikan perasaan perkauman seolah olah kerajaan Melayu dan Islam Malaysia memberikan layanan yang berbeza terhadap pengganas.

Harus diingatkan bahawa bekas pengganas komunis Melayu yang dibenarkan pulang ke tanah air dan mati di negara ini seperti Musa Ahmad Pengerusi PKM dan Samsiah Fakeh telah memberikan kerjasama kepada kerajaan Malaysia lama sebelum penandatanganan perjanjian perdamaian kerajaan Malaysia dan Thai dengan PKM di Haatyai.MUNSYHI ABDULLAH

No comments: