Monday, August 17, 2009

Kerajaan anarki sedang berkembang di Malaysia

17 Ogos 2009

Negara telah sampai kepada peringkat anarki. Institusi yang mahu menjalankan peraturan dan undang-undang tidak lagi dihormarti secra terang-terang, sebaliknya pihak penentang termasuk media berbahasa Cina yang rasis memburukan pihak yang menjalankan undang-undang.

Para menteri, Ketua Polis Negara, menteri yang bertanggunbjawab mengenai undang-undang masih seronok dengan sekadarkan mengulangi penegasan bahawa kerajaan boleh bertindak terhadap orang yang menetang penangkapan, tetapi rakyat tetapi tidak melihat tindakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri,Datuk Seri Mohamed Nazri masih suka mencari publisiti menerusi perdebatan dengan pembangkang dalam mempertahankan badan penguatkuasa undang-undang, tetapi tidak pernah menjadi juara kepada sesuatu tidakan yang berkesan yang dapat meyakinkan rakyat.

Umpamanya dalam kes pembantu khas kepada seorang Exco kerajaan negeri Selangor, Wong Chuan How yang menentang tangkapan SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) , beliau berjaya menyekat SPRM daripada menahannya dengan serta-merta dan mengizinkannya berehat di hospital dan membiarkannya memperojekkan tindakan SPRM sebagai tindakan Gestapo.

Berikutan dengan itu SPRM bukan menunjukkan ketegasannya, sebaliknya merajuk sehingga hendak memberhentikan semua tindakan siasatan rasuah terhadap ahli-ahli politik kerana seorang manusia yang diketahui menghadapi beberapa tuduhan jenayah yang berasas.

Apakah ini semua kerana suruhanjaya ini tidak mendapat sokongan daripada pak menteri atau telah ditegur kerana tindakan mereka terhadap orang yang menentang tangkapan. Sebelum ini tindakannya telah ditimbulkan keraguan oleh pembangkang.

Dalam kenyataannya SPRM telah memberikan sebab yang jelas mengapa Chuan How mesti ditahan.

SPRM telah memberitahu Chuan How bahawa beliau perlu dibawa ke Pejabat SPRM untuk siasatan lanjut kerana dokumen-dokumen berkaitan kesnya yang sedang disiasat berada di Ibu Pejabat SPRM.

Siasatan awal telah mendapati beberapa program dan bantuan yang menggunakan peruntukan pembangunan Anggota Dewan Undangan Negeri Sungai Pelek telah tidak disampaikan kepada pihak pemohon walaupun kelulusan telah diberikan dan cek-cek telah diserahkan kepada Chuan How.

Kata SPRM penemuan hasil siasatan ini menjadikan Chuan How sebagai suspek utama dan keputusan dibuat agar beliau ditangkap untuk siasatan lanjut, tetapi apabila Chuan How yang tidak digari hendak dimasukkan ke dalam kereta pegawai SPRM secara tiba-tiba dia menepis tangan pegawai SPRM yang mengiringinya dan cuba melepaskan diri.

Pegawai SPRM terpaksa mengambil tindakan menghalang Chuan How daripada melarikan diri dan memeluk beliau dari belakang kerana beliau mulai meronta-ronta dan akhirnya menjatuhkan dirinya di atas lantai kaki lima.

Pegawai SPRM tidak pernah samasekali menolaknya sehingga beliau jatuh, kata kenyataan itu.

SPRM memohon kerjasama orang ramai untuk memerangi jenayah rasuah dan bukannya memburukkan SPRM.

Siapakah yang memburukkan tindakan SPRM kalau bukan akhbar-akhbar Cina dan juga akhbar The Star yang cuba memperojekkan semua tindakan polis dan SPRM terhadap pembangkang terutama yang melibatkan orang Cina sebagai bersifat perkauman.

Akhbar nasional dan juga TV3 telah membantu tindakan dengan menyiarkan klip video yang jelas menunjukan Cina DAP ini sengaja menjatuhkan dirinya. Tetapi apakah yang digambarkan oleh akhbar-akhbar Cina, Allah sahaja yang mengetahui kerana pihak berkuasa pun tidak pernah mendedahkan kejahatan akhbar-akhhbar Cina memainkan api perkauman.

Akhbar The Star juga tidak menunjukkan yang ia memihak kepada tindakan SPRM, sebaliknya memperkecilkan sahaja kenyataan SPRM.

Sejumlah rakyat yang taat setia tidak pernah meragui tindakan polis atau SPRM terhadap penjenayah malah mereka mengalu-alukannya tetapi mereka tidak berpuas hati dengan sikap menteri yang tidak menujukkan sikap yang tegas, malah pihak polis tidak terlihat segera membantu tindakan SPRM sebaliknya KPN sekadar menyatakan sekian akta dan peraturan yang membolehkan polis juga menangkap orang yang menentang tangkapan.

Polis sebaliknya membiarkan orang disyaki sebagai penjenayah ini berehat di hospital. Adakah SPRM merajuk kerana polis juga tidak membantu mereka atau Menteri Dalam Negeri masih tidak sedar orangnya tidak membuat kerja yang sepatutnya?

Apa yang berlaku dalam kes pembantu exco negeri Selangor yang disaksikan sendiri oleh berjuta penonton televisyen dan berita dan gambarnya yang disiarkan oleh akhbar- akhbar telah menjatukan imej kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib, telah menunjukan penjenayah lebih berpengaruh ke atas media daripada polis. Penguasa undang-undang boleh diugut dan ditakutkan oleh sandiwara dan lakonan penjenayah, pembela-pembela penjenayah telah dilihat sebagai pembela rakyat.

Sebuah kerajaan anarki sedang muncul di Malaysia. Sungguh menyedihkan. Inilah hasil kejayaan demokrasi Abddullah Badawi yang diwarisi oleh Najib Tun Abdul Razak.


MUNSYI ABDULLAH
malaysiaaktif.com

1 comment:

senyapbisaweh said...

awak tau ke apa itu kerajaan anarki yang sebetulnya.......